Gryfino dn. 17.01.2021 r.
Szanowni Państwo!! Drogie koleżanki i koledzy.
Pragnę przedstawić sprawozdanie z działalności Zarządu Koła PZW nr 18 „Gryfino Miasto” z okresu minionej kadencji tj. za lata od 2017 do 2021 roku
Skład Zarządu Koła
- Szpunar Tadeusz – Prezes Zarządu
- Małdachowski Andrzej – Zastępca Prezesa – Skarbnik
- Jędraszczyk Krzysztof – Sekretarz
- Garbol Ryszard – Członek
- Kwietniewski Waldemar – Członek
Na dzień dzisiejszy Koło zrzesza 92 osoby, przybyło 11 osób.
W ciągu kadencji Zarząd Koła odbywał posiedzenia przeciętnie raz w miesiącu na którym przyjmował uchwały dotyczące;
- - spraw organizacyjnych i regulaminowych,
- - spraw remontowo – budowlanych na przystani,
- - wydatkowania środków finansowych,
- - powoływał jednorazowe komisje.
Zorganizowaliśmy tylko 6 zawodów wędkarskich, ponieważ w roku 2019-tym oszczędzaliśmy na inwestycję a w 2020 roku przeszkodziła nam pandemia.
Zorganizowaliśmy dwa spotkania integracyjne, które były bardzo udane i myślę, że będą organizowane corocznie.
W minionym okresie poprawiły się relacje pomiędzy władzami naszego koła a sąsiadującymi. Z „Delfinkiem” zrobiliśmy bramę wjazdową na wodę, dali mielony asfalt i łataliśmy razem dziury na drodze, Kajakarzy mocno poparliśmy w straniach o „Budżet obywatelski”.
Nigdy wcześniej nie było współpracy z organami samorządowymi UMiG Gryfino. Teraz pan Burmistrza Mieczysław Sawaryn od 4 lat obecny jest na każdym naszym zebraniu, chyba nie przesadzę mówiąc, że ma wśród nas samych przyjaciół. Dodam tylko, bo jest to bardzo ważne, że Prezes Okręgu PZW był u nas przejazdem, tylko raz, przez pół godziny na spotkaniu integracyjnym, po zakończeniu budowy kanalizacji. Żebyście wiedzieli czego on mi naobiecywał.
W poszczególnych latach często odbiegaliśmy od przyjętych w preliminarzach budżetowych zapisów, lecz dyktowało to życie i dużo nieplanowanych robót na przystani oraz awarie urządzeń i wymiana sprzętu.
Nie będę tego wymieniał, jest to w corocznych sprawozdaniach wymienione szczegółowo i udokumentowane fakturami. Takie główne zakupy to kosa spalinowa, sprzęt nagłaśniający, aluminiowa drabina trzy-członowa do wys. 7 m, 4 sztuki fotopułapek itp.
Bardzo cenię pracę skarbnika Koła i mojego zastępcy Andrzeja Małdachowskiego. Przejrzyście prowadzona dokumentacja, co miesięczne rozliczenia i składanie raportów do okręgu doceniam nie tylko ja ale również Okręgowa Komisja Rewizyjna, która przeprowadzała u nas kontrolę.
Sekretarz Zarządu Koła Krzysztof Jędraszczyk, to druga osoba, która równie zasługuję na pochwały za czytelnie i przejrzyście prowadzoną dokumentację. Sprawozdania, uchwały i korespondencje wszystko poszufladkowane w każdej chwili łatwe do odszukania.
Formy komunikacji z członkami Koła są za pomocą tablicy informacyjnej i ogłoszeń. Każdy problem można zgłaszać członkom Zarządu Koła. Proszę o korzystanie z naszej strony internetowej, są tam ważne informacje na temat naszego koła.
11-go lutego dobiega końca czteroletnia kadencja działalności obecnego Zarządu Koła. Rok po roku na Walnym Zebraniach Sprawozdawczych w szczegółach informowałem Was o dokonaniach minionych lat i przedstawiałem plany na kolejne lata. Teraz przyszedł czas na rozliczenie się z całej kadencji, ponieważ jesteśmy Zarządem ustępującym a Wy dziś w głosowaniu wybierzecie nowy.
Jak już informowałem, 11 lutego 2017 roku wybraliśmy nowy Zarząd Koła i mnie jako Prezesa Koła. Od 1996 roku, członkowie przystani ( wtedy my i Delfinek byliśmy jednością ) wyrażali chęć doprowadzenia wody do boksów. Był już gotowy projekt, wyliczenia kosztów na obie strony wynosiły ok 160 tyś zł. Ostatecznie pomysł ten został odrzucony przez większość członków, którzy nie chcieli inwestować w przystań choć nie były to duże pieniądze. Temat doprowadzenia wody i kanalizacji był często poruszany ale nigdy nie doczekał się sfinalizowania. Ożył na nowo za kadencji poprzedniego Zarządu ale bez powodzenia, chodź z widokami na przyszłość. Jako nowy Zarząd postawiliśmy sobie za cel nadrzędny doprowadzić sprawę do zrealizowania. Częste rozmowy z Panem Burmistrzem Mieczysławem Sawarynem, który zlecał analizy i wykonanie kilkukrotnie kosztorysów, ponieważ ceny rosły z tygodnia na tydzień (od ok 160 tyś na początku do 400 tyś w ciągu kilku miesięcy). Zlecał przetargi (byłem przy otwarciu kopert), niektóre oferty opiewały na kwotę 700 tyś zł. Po braku rozstrzygnięć w przetargach, Pan Burmistrz wynegocjował z tutejszym Przedsiębiorstwem Usług Komunalnych przystąpienie do kolejnego przetargu. W międzyczasie na prośbę członków przystani zmieniliśmy projekt (ominęliśmy przybudówki przy małych boksach i zaplanowano dwa ujścia do przystani OsiR).
Pod koniec czerwca 2018 roku, instalacja została wykonana i oddana do użytku przez PUK Gryfino użytkownikom naszej przystani.
W latach 2017 i 2018 Zarząd Koła często robił odstępstwa od planów budżetowych, wynikło to z przyczyn związanych z budową kanalizacji. Zgodnie z umową, wpłaciliśmy do Urzędu Miasta i Gminy Gryfino 86 tyś zł. Dodatkowo 4 tys. złotych to koszt doprowadzenia energii elektrycznej do dwóch przepompowni. W między czasie zbudowaliśmy sanitariaty (koszt 30 tyś zł), wyremontowaliśmy przyległy korytarz, wstawiliśmy nowe szklane drzwi wejściowe, wycięliśmy uszkodzone drzew u usunęliśmy osiem dużych pniaków po ściętych kiedyś drzewach. Sprzedaliśmy zbędne TOY-TOYe za 2700zł netto. Usunęliśmy zbędne szambo oszczędzając na jego wypompowywaniu. Przeprowadziliśmy remont kapitalny baraku biurowego dając mu ładny wygląd z zewnątrz. W trakcie robót ziemnych pod instalacje kilkakroć uszkodzone zostały instalacje elektryczne, kable były często łączone w związku z powyższym byliśmy zmuszeni je wymienić na nowe. Wraz z członkami przystani położyliśmy 80% nowych kabli zasilających rozdzielnie, zapobiegając awarią na przyszłość. Dzięki dużej mobilizacji pewnej grupy członków przystani wymieniliśmy aż 170 mb kabli głównych. Na terenie przystani rozmieściliśmy 6 szt. nowych gaśnic oraz stojaki z kołami ratunkowymi.
Założyliśmy monitoring w dwóch etapach. Najpierw 8 kamer a następnie 4 kamery. W sumie 12 kamer. Ponieważ większość pracy wykonaliśmy sami pod przewodnictwem Andrzeja Małdachowskiego, to zaoszczędziliśmy za co kupiliśmy lepsze kamery (dodatkowo 4 szt.), duży monitor i laptopa oraz założyliśmy Internet. Dzięki monitoringowi zakończyły się problemy z dyżurami. Postawiliśmy nowe ogrodzenia i od strony OsiRu i od czoła przystani. Ogrodzenie od strony przystani zrobione zostało w ramach godzin pracy na rzecz przystani. Sztachety kupiliśmy wprost od producenta bardzo tanio. Natomiast do płotu od strony OsiRu dołożył się UMiG Gryfino.
Zlikwidowaliśmy szlaban od strony kanału i zastąpiliśmy go zdalnie sterowaną bramą. Projekt, nowa rozdzielnia sterownicza, montaż, podłączenie i programowanie to znowu robota Andrzeja Małdachowskiego. Za materiały do tej inwestycji w 50% dołożył się „Delfinek”, natomiast cała robota była nasza.
Brama wjazdowa jest corocznie sprawdzana i konserwowana. W roku 2020 wymieniono części nośne bramy i napędu na nowe oraz je pomalowano. Andrzej zrobił sprawy mechaniczne i elektryczne natomiast malowanie w trybie prac na rzecz przestani.
Przebudowane zostało stanowisko do segregacji śmieci, położono polbruk i zamontowano uchwyty do worków na śmieci. Zmieniliśmy dostawcę energii elektrycznej, obecnie jest PGE dużo tańsze od ENEI. Umowę mieliśmy do końca 2020, ale już podpisaliśmy nową. Jeżeli jesteśmy przy energii elektrycznej to należy dodać, że przeprowadziliśmy modernizację układu zasilania przystani związaną ze zwiększeniem mocy i założyliśmy dodatkowe zabezpieczenia przedlicznikowe. Postawiliśmy dwa nowe słupy aluminiowe, jeden do monitoringu, drugi dodatkowo do oświetlenia przy którym zamontowano rozdzielnię do zasilania bramy przy wjeździe na wodę. Dodatkowo zmodernizowano rozdzielnię przy boksie nr 1. Zrobiliśmy odprowadzenie wody z mostku do naszego kanału. Wyznaczyliśmy teren parkingowy na naszej działce przed przystanią żeby znowu nam go nie poryli w trakcie jakiejś inwestycji.
Na przystani wykonywanych jest dużo prac na bieżąco, są to prace takie jak wymiana lamp oświetleniowych, wymiana żarników w lampach, wymiany wkładek do zamków i choć robimy to sami to materiały kosztują, np. do wymiany żarnika czy lampy, potrzebny jest wysięgnik za który trzeba płacić.
Obok biuro ułożony został polbruk, który prawie w całości podarował nam Tomek Rynkiewicz. Muszę tu zaznaczyć, że Tomek Rynkiewicz i jego pracownicy włożyli dużo pracy przy wykonaniu bramy wyjazdowej na wodę. Położony polbruk ma służyć do organizacji zebrań i spotkań integracyjnych jak to które miało miejsce pod koniec sierpnia 2020 roku.
Temat drogi na przystani nie został dokończony. Po wykopach PUK teren utwardził dodając klińca ale tylko w miejsca, które były kopane. Natomiast my postaraliśmy się o zniwelowanie całej drogi i wysypaliśmy dodatkowo 60 ton klińca i drogę utwardziliśmy. Na tamten czas było to jedyne rozwiązanie ponieważ wiedzieliśmy, że teren przez jakiś czas będzie się osiadał, wyszło to po opadach i musieliśmy parę razy łatać dziury – ostatni raz przy kładzeniu polbruku, wykorzystaliśmy zebrany kliniec (było tego cała przyczepa) a Andrzej Pasternak z własnej inicjatywy sam taczką porozwoził i pozatykał dziury na całej drodze, mimo iż godziny czynu miał już odrobione – za co mu bardzo dziękuję.
Jak sami widzicie w okresie tych czterech lat zrobiliśmy bardzo dużo. Wkład dużych środków pieniężnych, bardzo duży wkład pracy niektórych członków naszego Koła i przede wszystkim dotacje z UMiG Gryfino to wszystko sprawiło, że nasza przystań dopiero teraz weszła w XXI wiek. Na tym skorzystaliśmy wszyscy, ponieważ wartość boksów wzrosła ponad 100%. W tym miejscu muszę zaznaczyć, że zawdzięczamy to tylko niektórym członkom, którzy nie patrząc na odpracowanie godzin na rzecz przystani, pomagali zawsze kiedy byli o to poproszeni a nawet działali z własnej inicjatywy wiedząc, że robimy to dla Siebie. Są to ciągle Ci sami, których z imienia i nazwiska wymieniałem w sprawozdaniu dwa lata temu.
Teraz wymienię tych, którzy nic nie zrobili dla tej przystani, którzy woleli zapłacić te grosze innym ale sami nie włożyli żadnego wysiłku przyczyniającego się do poprawy wyglądu przystani, mało tego, to trzeba jeszcze było dbać o porządek przy niektórych ich bokach. Są to
Dariusz Niemczyk, Patryk Klimiuk, Radosław Linkiewicz, Grzegorz Szastaj, Jarosław Buras, Jarosław Jaromi, Bolesław Lachowicz, Tomasz Jarocki, Andrzej Kaczyński, p. Klepadło, Jerzy Urbański, Zbigniew Grzybek, Krystyna Buczkowski, Sławomir Jamrozik, Waldemar Jach, Jan Kozak.
Ponieważ jest zawsze coś do zrobienia a my mamy już doświadczenia odnośnie godzin pracy na rzecz przystani, było 4 – ostatnio 2 godziny rocznie, Zarząd zaproponuje 6 godzin w ciągu roku t.j. tylko 0,5 godziny miesięcznie.
Temat sortowania śmieci nie dotarł do Wszystkich. Przed każdym wywozem śmieci sortujemy Andrzej, Witold lub ja. Albo będziemy płacić kary albo rozpiszemy grafik wywozu na cały rok i każdy będzie przed wywozem sortował w ramach tych godzin.
Jak zapewne wszyscy wiedzą PZW a dokładniej my mamy pieczę nad jeziorem w Steklnie. Jezioro w ciągu półtorej roku było 4 razy zarybiane karpiem i linem. W minionym roku w ramach czynu wysprzątaliśmy wraz z mieszkańcami Steklna teren wokół jeziora, często jeździmy i sprawdzamy jak jezioro wykorzystywane jest przez wędkarzy. Postawiliśmy tablice informacyjne i jezioro jest pod kontrolą Społecznej Straży Wędkarskiej. Zarząd Okręgu zaleca nam chodź raz w roku przeprowadzenie zawodów wędkarskich na wodach które są pod opieką danego Koła.
Jeżeli chodzi o stosunki międzyludzkie to są raczej dobre, proszę o niestwarzanie niepotrzebnych konfliktów i odnoszenie się do Siebie z należytym szacunkiem i kulturą.
Trzy najważniejsze tematy jakie zostawiamy następcom;
- Droga wewnątrz przystani. Teren już się utwardził, należałoby zrobić coś trwałego żeby nie było dziur i kurzu.
- Doprowadzenie swoim działaniem do przeniesienia zrzutu wody deszczowej z naszego kanału. Ponieważ kanał jest intensywnie zamulany i za parę lat znowu będziemy musieli go pogłębiać na nasz koszt jak to już miało miejsce.
- W dalszym ciągu walczyć o rewitalizację terenu międzyodrza. Większość z tu obecnych była na spotkaniach z ministrem Markiem Grubarczykiem, z dyrektorem Zarządu Wód Polskich w Szczecinie Markiem Duklanowskim, którzy obiecali 50 mln zł i rozpoczęcie prac w 2021 roku. Niestety dla nas wszystko to odbywało się przed wyborami do parlamentu. Umówione zebranie na początek roku 2020 nie doszło do skutku ze względu na pandemię. Próbowałem się skontaktować z dyrektorem telefonicznie, sekretarka przyjęła – powiedziała, że umówi rozmowę i mnie poinformuje na kiedy i tak było dwa razy. Wysłałem maila z zapytaniami, odpowiedzi nie otrzymałem. Dziennikarz Gazety Gryfińskiej też nie mógł skontaktować się z dyrektorem Duklanowskim, rozmawiał tylko z rzecznikiem prasowym, który wspomniał o spotkaniu na którym temat międzyodrza był poruszony. Temat ten musi powrócić, należałoby zacząć od posłów ziemi Szczecińskiej do których należy również poseł Marek Grubarczyk.
Temat wywozu śmieci powraca, ponieważ od 1-go stycznia 2021 roku obowiązywać będzie bardziej rygorystyczny regulamin odbioru nieczystości i odpadów oraz dużo wyższe opłaty za wywóz i możliwość nakładania kar pieniężnych. Na dzień dzisiejszy, tj. w chwili pisania tego sprawozdania Zarząd Koła złożył deklarację śmieciową do PUK-u i robi wszystko aby zminimalizować koszty. Szczegóły w późniejszym terminie.
Stan finansów Koła i Przystani zostawiamy z bilansem dodatnim, szczegóły przedstawi Skarbnik Koła. Przedstawi również projekty budżetów na bieżący rok, nad którym państwo będziecie debatować.
Kończąc to sprawozdanie z czteroletniego okresu kadencji, jako Prezes Zarządu pragnę podziękować za dobrą współpracę wszystkim kolegom z ustępującego Zarządu Koła. Do pastwa natomiast zwracam się z prośbą o udzielenie absolutorium za czteroletni okres działalności.
Życzę wszystkim tu zebranym dużo zdrowia i dużo szczęścia w życiu osobistym oraz samych sukcesów w wędkowaniu.
BUDŻET KOŁA 2021
Dochody uwzględniają wysokość:
- odpisu ze składek członkowskich
- opłaty wpisowej i egzaminacyjnej
- wpłat sponsorów
- dobrowolnych wpłat członków
Wydatki obejmują:
- wydatki na działalność organizacyjno – sportowa
- wydatki na utrzymanie siedziby
- koszty podatku od nieruchomości, gruntowego i użytkowania wieczystego
- kosztu usług obcych
- innych wydatków jak opłaty lokalne, opłaty za media
- modernizacji infrastruktury przystani i remontów
- ubezpieczenia, opłaty na SSR
- finansowanie diet skarbnika oraz członków pełniących funkcje społeczne
Szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych pozycji dostępne dla Członków Koła w siedzibie Zarządu Koła.